Stephenie Meyer neve senki
előtt nem ismeretlen az Alkonyat
jelensége óta, ami szerintem az eddigi legvitatottabb és ellentmondásos
véleményeket kiváltó könyv- és filmszéria a young adult berkein belül. Viszont
ezzel együtt Stephenie Meyer az Alkonyatnak
köszönhetően stabilan beszorult egy skatulyába, ami szerint – nagyon leegyszerűsítve
– paranormális romantikus könyveket ír. Ám, ha megnézzük az Bella Swan-Edward
Cullen katasztrófát jelenséget követő műveit, elmondható róluk, hogy
igenis kikacsintgatnak a más és komolyabb, drasztikusabb témák felé is. Szóval én azt érzem, hogy Stephenie
Meyer ki akar törni a munkásságát jellemző sztereotípiákból, ami igen
dicséretes, na de sikerül-e neki?
kiadja: Agave Könyvek
oldalszám: 544
értékelés a moly.hu-n: 90%
az én értékelésem: 3, 5 csillag
karakter, akit
imádtam: Vanda, Ian

Amikor egy nagyhírű, különc, világról világra vándorló lélek érkezik a bolygóra, az utolsó lázadók egyikének testét kapja ittlétéhez. A Vándor, aki Melanie Stryder testébe költözik, ismeri a nehézségeket és kihívásokat, amelyekkel szembe kell néznie egy emberi burokban élve. Tud a mindent elsöprő érzelmekről és a mindennél erősebb emlékekről. Egyvalamire azonban nem készült fel. Arra, hogy új testének előző lakója nemhogy nem költözött ki a burokból, de egyenesen visszaköveteli a tulajdonát. Melanie nem hajlandó feladni, nem hajlandó eltűnni.
Ő egy kőkemény lány, aki a végsőkig küzdeni fog a testébe
betolakodó idegen létforma ellen.
Melanie megtölti a Vándor elméjét az emlékeivel és képekkel a szerelméről, aki egy távoli helyen bujkál, és még mindig nem adta fel a harcot az idegenek ellen. Mivel a Vándor képtelen ellenállni a rátörő érzelmeknek, vágyakozni kezd a férfi után, akivel még soha nem találkozott. Aztán egy váratlan fordulatnak köszönhetően Melanie és a Vándor szövetségesekké válnak, és a két lélek ugyanabban a burokban vág neki az arizonai sivatagnak, hogy megtalálják a férfit, akibe mindketten szerelmesek…
Melanie megtölti a Vándor elméjét az emlékeivel és képekkel a szerelméről, aki egy távoli helyen bujkál, és még mindig nem adta fel a harcot az idegenek ellen. Mivel a Vándor képtelen ellenállni a rátörő érzelmeknek, vágyakozni kezd a férfi után, akivel még soha nem találkozott. Aztán egy váratlan fordulatnak köszönhetően Melanie és a Vándor szövetségesekké válnak, és a két lélek ugyanabban a burokban vág neki az arizonai sivatagnak, hogy megtalálják a férfit, akibe mindketten szerelmesek…

Néhány jelentéktelen
szóváltáson kívül semmi konfliktus nem áll fenn Melanie és Vándor között, olyan
gyorsan jutnak kompromisszumra, hogy esély sincs a fenti lélektani folyamatok
bemutatására, sőt, még maga a téma se lett igazán megvillantva. A könyv első
harmadáról tudni kell, hogy komoly kitartás kell ahhoz, hogy el ne aludj rajta,
de én eskü bevállaltam volna még kétszer ilyen hosszú eseménytelenséget, ha ez
a szál rendesen ki lett volna bontva. Viszont így ez egy elfojtott
gondolatmenet lett, amiből eszméletlen dolgokat ki lehetett volna hozni. De
hiába nyúlt ezúttal az írónő keményebb alapanyagokhoz, ha a kezdettől fogva
puhává gyűri őket. Olyan, mintha vett volna egy kétélű hosszúkardot, ami már
attól darabokra szaggat, ha csak ránézel, aztán fabrikál belőle egy gumibotot,
ami ugyan csíp egy kicsit, ha megcsapnak vele, de csak megdörzsölöd az ütés
helyét, s szinte olyan, mintha meg sem történt volna. Mintha Stephenie Meyer
szándékosan szeretné megkímélni az olvasóit, hogy ne fájjon annyira. Lehet,
hogy mazochista vagyok, de egy ilyen erős téma ne legyen elbagatellizálva, az
vágjon oda rendesen!
A másik komoly problémám
vele, hogy számtalan elpocsékolt történetszálat vonultat fel a könyv. Néha-néha
megvillant valami izgalmasat, valami mondanivalót, egyáltalán – valamit, és
aztán önmaga elfojtja az egészet. Egyes helyeken a regény halál komolyan magát
gyilkolja szét, és magától veszi el a lehetőségeket. Ember-alien konfliktus?
Hát kit érdekel, csorgassuk a nyálunkat továbbra is a szerelmi trapézre, jó
lesz az. (És hiába szól szinte csak erről A burok, erről mi nem fogunk beszélgetni, mert ma még nincs bennem
kávé, és ehhez nincs elég energiám. Egy szóban összefoglalva: olyan, mint egy
szerelmi háromszög, csak itt az egyikünk skizofrén.) Nagyon sok mindent
áldoz A burok a romantika oltárán, ez
tény, és közben lógva és befejezetlenül hagy olyan elemeket, amiket ha
kibontana, egy olyan epikus posztapokaliptikus sci-fi románc kerekedne belőle,
amilyet még nem látott a világ. Így? Így felejthető.
Viszont az a 3,5 csillag nem véletlenül
van ott, nem tévedt el, nem, az célegyenesen odavándorolt a könyvhöz, mert
bármily hihetetlen, de a regénynek van megmentő aspektusa. Mégpedig a
főszereplője.
Bár Vándor, vagy későbbi
nevén Vanda szerepe van jobban kidomborítva, a regénynek igazából két
főszereplője van. Illetve lett volna, ha az egyiknek nem az az egyetlen
tulajdonsága, hogy szerelmes Jaredbe. Így viszont tényleg csak Vanda marad.
Első látásra én azt mondtam volna, hogy Melanie, a megszállt helyzete és
küzdelme sokkal érdekesebb és bemutatásra érdemesebb folyamat, ám meglepően azt
tapasztaltam, hogy Melanie-val semmit nem lehetett volna kezdeni. Szerintem
Vanda a könyv igazi hőse. Mivel ő egy lélek, ezért természeténél fogva
becsületes, békés, és jó, és ezzel a földi viszonyokhoz képest – valljuk be –
kissé életképtelen kombinációval kell nem legyőznie, de megértenie egy sokkal erőszakosabb és gyanakvó világot, ahol a
bizalom nem születési előjog, és meglátnia annak összetettségét. Vanda karaktere
nemcsak egy erős hősnő képe, de egyben üzenetet is hordoz: amit nem ismersz,
nem pusztíthatsz el. A faja viszont pontosan ezt csinálja, hiába a jó cél,
hiába az erőszak eltörlésére irányul minden, a cél valóban szentesíti az
eszközt?
Szóval Vanda személye minden
lyukból kihúzta a könyvet, bár még továbbra is maradtak bennem kétségek. Tényleg
elég annyi egy szerelem kialakulásához, hogy levetítenek neked egy
dokumentumfilmet a pasiról? Tényleg szerette Vanda Jaredet, vagy azt valóban
csak Melanie ültette a fejébe? Mi célja volt Jeb személyi diktatúrájával a
menedékben? Egyáltalán: mi lesz a könyv vége??? Mert nincs befejezve. Nagyon,
hű, de nagyon nincsen! A regény háromnegyede csak úgy lóg a levegőben, mikor
elérünk az utolsó oldal végére, és semmi, semmi nincsen megoldva és befejezve,
kivéve – na vajon? - …. a romantikus szálat.
![]() |
BUMM, szerelmi háromszög... :/ |
És Stephenie Meyer itt
bukott óriási nagyot! Mert hiába a más téma, hiába a keményebb alapanyag, hiába
a fajok közti világméretű konfliktus, ha az egész megy az enyészetbe, és
mindenki a szerelemmel törődik. Tudom, jó dolog az, én is így vagyok vele,
sosem árt, ha van egy nem is kötelezően szerelmi, de egy lélektani vonala a
könyvnek, de itt az a helyzet, hogy a történetnek csak az van. Szóval
bármennyire is jó fele tapogatózik az írónő, ez a skatulyatörő keményfedeles féltégla
méretű sci-fi vállalkozás nem nevezhető maradéktalanul sikeresnek, de nem volt
eredménytelen sem. Én azt mondom, ha gondolkodtatok már a regényen, akkor csak
hajrá, csalódni nem fogtok (legalábbis nem nagyot), ha viszont a történetből
nem a szerelmi trapéz érdekel, hanem bármi más, akkor ne kezdj bele, mert azt
nem találod meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése