Látogatók

Sziasztok!

Örülök, hogy itt vagytok!
Remélem, kedvet tudok csinálni nektek az olvasáshoz, filmekhez, a színházhoz, és a koreai popkultúrához, s hogy tetszeni fognak a bejegyzéseim. Fontos számomra, hogy ti, akik az oldalon jártok, ne csak egy arctalan tömeg legyetek. Az oldal tényleg naplószerű, már olyan tekintetben véve, hogy tényleg az őszinte benyomásaimat írom le. Örülnék, hogy ha ti is részt vennétek benne, írnátok egy kommentet vagy e-mailt bármikor, ha egy téma felkeltette az érdeklődéseteket, ha egyetértesz velem, ha nem értesz egyet velem, ha tetszik az oldal, ha nem tetszik, ha észrevételed van, kérdésed, ötleted, kívánságod, hogy miről legyen még szó, plusz a ti ajánlásaitokra is kíváncsi vagyok. Erre nem azért van szükség, hogy növelje a statisztikai adatokat, hanem hogy élettel telivé váljon a blog, s hogy alapvetően egy kommunikatív közösséget alkothassunk, akiket a könyvek hoznak össze. Ha kritizálni akarsz, azt is megteheted, csak arra kérlek, legyen valami használható alapja, hogy javíthassak ott, ahol kell. Az utálkozókkal nagyon nem tudok mit csinálni. A maximum, amire képes vagyok, hogy felhőtlen időtöltést kívánok!

2018. május 31., csütörtök

A vallás és az írói felelősség - Lana Millan: Raziel


Elképesztő, hogy mikor posztoltam utoljára: május 5-én!! Ráadásul az is csak egy ilyen „legyen-valami-az oldalon” bejegyzés volt. Viszont, most egy olyan könyvbe sikerült belefutnom, amiről beszélnünk KELL! Szóval, először is beszéljünk valami másról: vallás.
Én személy szerint az gondolom, hogy ha eltekintünk a szélsőségektől (pl. keresztes hadjáratok, boszorkányüldözés, Szent Bertalan éjszakája), akkor a vallás egy nagyon jó dolog. Erőt és reményt ad, ezáltal motivál, közösséget teremt. Ez persze nem jelenti azt, hogy aki nem tartozik egyik vallási felekezethez sem, mint például én, annak szegényebb lenne az élete. Nem az, csak más, és egyébként a nemhívők számára is van a vallásoknak egy nagyon jó üzenete - tanítja azt az olyan mértékű elfogultságot, amit hitnek nevezünk. Ami a legeslegjobb az egészben! Az egész lényege! Nem az számít igazán, hogy miben hiszel, hanem hogy hiszel, hogy képes vagy rendíthetetlen és kitartó lenni, véghezvinni és elérni a céljaidat, tudsz bízni.
Emellett a vallás egy remek vitaindító, egy remek lehetőség, hogy ütköztessük a véleményünket, hiszen olyan rétegelt és annyiféle irányból megközelíthető és körbejárható téma, vegyük csak a teremtéstörténeteket, a világképet, a szimbólumrendszereket. DE vitázni is csak intelligensen érdemes, csak úgy szabad szubjektív véleményt alkotni, hogy megmaradsz egy bizonyos tárgyilagos formánál, nem mész át pejoratívba, és nem sérted a vitapartnered, hagyod, hogy elmondja a véleményét. És ezek a kötelező alapszabályok egy új szintre emelik a kötelező fogalmát, ha vallásról van szó, hiszen a vallás és hit maga, bármekkora, akár világszintű közösséget is fog egybe, mégis egy nagyon intim és bensőséges téma, szerintem még ilyen téren felülmúlja a szerelmet is. És mint ilyen, vigyázni kell vele, mert érzékeny pont, de amennyire törékeny, annyira örök. És mi van, ha nem vigyázunk vele?
Hát, EZ!
műfaj: urban fantasy, kaland
oldalszám: 296
kiadja: Athenaeum
értékelés a moly.hu-n: 85%
az én értékelésem: 0,5 csillag
borító: igényes és szép
Ismered a viccet, amiben a bukott angyal, a KitKat-mániás démon és egy hősszerelmes bolti eladó a Tudás Könyvének keresésére indul? Nem? Nem csoda, hiszen ez nem vicc. Raziel a Tudás Könyvének őrzője, a legfelsőbb misztériumok és titkok angyala. Vagyis csak volt. Valami történt. Lélegzik és ver a szíve, miközben Nevada tűzforró sziklái között kinyitja a szemét. Emberré vált. Lehetne még ennél is rosszabb a helyzete? Lehet, és lesz is. Amikor eltűnik a Tudás Könyve üzletet ajánlanak neki: ha segít megtalálni, visszakaphatja a szárnyát. Segítőként egy pimasz démont varrnak a nyakába, hogy aztán együtt vágjanak neki Amerika vadregényes tájainak. Kalandos útjuk során Raziel felfedezi magában az elszánt harcost, a féltő barátot, és az esendő embert. Lana Millan második regénye egy izgalmas mese, ami akár igaz is lehetne.
Igen, tény, hogy ez egy KitKat promó könyv, de nem ez a lényeg. A vásárláskor adtak hozzá csokit, bár utólag lehet, jobb lett volna, ha egy doboz nyugtatóval dobnak meg, annak az olvasás közben több hasznát vettem volna. Vagy adták volna ide a csokit és tartották volna meg a könyvet!
Nem lepődtem meg, hogy nem elfogulatlan a könyv a vallásosság terén, lévén ez egy valláson alapuló fantasyregény. A fülszöveg alapján egyértelmű volt. De akkor most térjünk egy kicsit ki arra is, mi az az írói felelősségvállalás.
Alapvetően legyen szó bármilyen szellemi értékről, egy képről, zenéről, bármiről, a készítőnek, írónak, művésznek, akinek a neve alatt fut, óriási felelőssége van. Az az esztétikai üzenet, amit a munkáján keresztül átad, rengeteg emberhez eljut, sokak gondolkodását és énképét befolyásolhatja, sokakat érinthet meg. Szóval a művészet egy önkifejező eszköz, ami segítségével maradandót alkothatunk a külvilág számára. Kiemelve a külvilág szót, hiszen a külvilág nem feltétlenül ugyanolyan, mint mi. Ha álláspontot foglalunk valami ellen, számítsunk rá, hogy lesz, aki megcáfolja, ha vádolunk, akkor vegyük biztosra, hogy védekezni fognak. Én pedig szeretnék.
A Raziel alapszituációja az, hogy a tudás angyalát valamilyen okból fogva kidobták a mennyből, és most egy idegen nő testében kényszerül megtalálni a helyét, ráadásul úgy, hogy az utolsó 200 évre nem is emlékszik. Számára a Föld egy teljesen új és érthetetlen világ, s a tapasztalansága és naivitása miatt tökéletesen alkalmas lesz arra, hogy az ő szemén keresztül kritikusan vizsgálva az emberiséget meglássuk magunkban az elítélendőt. Egy alapvetően jó mondanivalóval szolgál, rámutat az emberi lét gyengeségeire, a túlzott igényességre, a természeti és társadalmi öngenerált problémáinkra, és egy nagyon jó kérdést feszeget: a mérhetetlen tudás nem hajszolja-e a fejlődés helyett a hanyatlásba a fajt, illetve megérett-e vajon az emberiség a pusztulásra? Csakhogy mindezeket a témákat (amiket amúgy befejezetlenül és kifejtetlenül fel is áldoz majd a romantika és az unalom oltárán) a lehető legrosszabb módon veti fel, amivel vallást, identitást és ízlést sért. Ugyanis a könyv felfogása szerint a Föld azért pusztul, mert az emberek közömbössé váltak Isten iránt, már nem hisznek benne, „egyre több a beteg, eltorzult lélek”, valamint, „ha Istenben hinnének ilyen meggyőződéssel, sosem kerültek volna ekkora pácba”.  Igen, ez így szó szerint, ebben a szövegkörnyezetben le van írva. Röviden: azok miatt amortizálódik le a bolygó, akik nem hisznek Istenben, vagy nem Istenben hisznek.
Őszintén? Undorító! Elolvastam, és csak pislogtam a döbbenettől. Nem hittem el, hogy az oda le van írva, és úgy van leírva, ahogy. Tehát a buddhisták aktív rombolói a társadalomnak? Az ateisták hozzáállása elfogadhatatlan és káros? Tisztázzuk! Senkinek semmi joga ahhoz, hogy megítéljen valakit a vallási hovatartozása alapján, addig semmi, amíg nem ismeri ától cettig az illető életét és személyiségét. Ez pedig nem fog megtörténni. Nem ismerheted annak, akinek más a hite, mint neked, a motivációt, az érzéseit, és amit nem ismersz, arról nem alkothatsz véleményt. Lehet, hogy neki az a világnézet és eszme jelent sokat, ami téged hidegen hagy, de akkor az a minimum, hogy hagyjon hidegen az is, aki gyakorolja azt a vallást, inkább, mint hogy ott okoskodj, ahol semmi keresnivalód!
Csak azt nem értem, hogy ha ez így és konkrétan így van benne a szövegben, akkor ki ennek a regénynek a célközönsége? Ki élvezné ezt a könyvet? Mert az, akiket rágalmaz, biztos nem, azoknak, akik vallási felekezete nevében beszél, pedig kínos.
Ezek után remélem, senkinek sem maradt ködös, hogy miért is sértő és felháborítóak az idézett kijelentések. De nem feltétlenül kell különböző hitvilágokkal dobálózni, mert a könyv annyi téren bizonyítja a saját sztereotip és beszűkült látásmódú gondolkodását, hogy tagadhatatlanul maga alatt vágja a fát.
Nézzük tovább a történetet: Raziel már hónapok óta keresi azt, ki is ő valójában, és szörnyülködik azon, hogy milyen sokan nem ismerik el főnökét, amikor Uriel meglátogatja és megbízza a Tudás Könyvének keresésével. Segítőként egy pokolbéli démont rendel mellé, aki Raziel lakótársa, Kendra unokabátyjának testét szállja meg. Ketten neki is vágnak az útnak, satöbbi, satöbbi, satöbbi… De!
A könyv bevezet egy újabb fogós és elgondolkodtató témát, a jó és a rossz közti különbséget, amitől a fentiek ellenére is elég sokat vártam. Ámde a regénynek itt is sikerült a lehető legarcbamászósabb stílust és eszközt megválasztania, magyarul kijárna neki egy alapos pofon! Ebben a történetben, legalábbis az elején Raziel mint exangyal egyértelműen a jót, és Belader mint démon, egyértelműen a rosszat képviseli és testesíti meg. És emiatt ez a helyzet megkövetelné magának az óvatos és átgondolt megfogalmazást, hiszen várható, hogy majd bizonyos dolgok itt ki lesznek kiáltva erénynek illetve bűnnek. Szóval ártalmatlan általánosításról beszélünk, ami azért mégiscsak általánosítás, ezért ekképp is kell kezelni. Vigyázni kell, hogy ne konkretizáljunk dolgokat, ne állítsunk pl. olyanokat, hogy a rockzene az sátánista, hisz ezzel ismételten csak sértünk, nem pedig építünk. Itt viszont pont ez történik!
Van az a jelenet, ahol démonka és angyalka beülnek az autóba. Démonka unaloműzésként benyom egy rockszámot, mire Raziel elszörnyed, hogy mi a franc ez, ez nem is zene, megfájdul tőle a feje. Egy átlagos fantasyban ennek a jelenetnek a terjedelemnövelésen kívül semmi szerepe és jelentősége nem lenne, de itt, ahol a jót állítjuk szembe a gonosszal, nagyon is felértékelődik ez a kijelentés. A rockzenét különben is bőven érik az olyan elítélések, mint hogy ördögtől való és sátánista, művészileg szenny (annak ellenére, hogy az ilyen dalok elenyésző százaléka csak sátánimádó, míg szinte minden ötödik rockszám keresztény témát dolgoz fel), és akkor kapunk egy ilyen szituációt, ahol a démon élvezi a rockot, míg az angyal szenved tőle. Elfogulatlanság - Ámen… [Egy érdekes cikk a témában]
Ugyanezt eljátsszák még a vegetáriánus téma körül is: Raziel szabályosan rosszul van attól, hogy egy olyan teremtmény testét egye meg, aminek Isten lelket adott. Ami megint csak nem lenne probléma, ha Raziel nem a mindenkori erény metaforájaként tetszelegne, így viszont ebből csak annyi derül ki, hogy csibeburgert enni egy Bon Jovi koncert után egy ingyen beutaló a pokolba. És ha ez még nem lenne elég, ezek az elvakult és alaptalan elvek és vélemények (nem tanok, nem általános érvényű értékek, hanem szubjektív vélemények) egy olyan egyirányú kommunikációs közegen keresztül jutnak el az olvasóhoz, hogy a sértett esélyt sem kap arra, hogy reagálhasson az őt, az ízlését vagy vallását ért támadásra. Szép.
Mindez együtt egy bár alapvetően jó témákkal és kérdésekkel operáló társadalomkritika, aminek viszont „kritika” része valahogy célt tévesztett, minekutána az eredmény egy sztereotipikus gondolkodású, elítélő és sértő, rendkívül káros üzenetű és alaptalanul szkeptikus illetve bíráskodó romantikus kalandregénynek álcázott vallási propagandaszöveg. És még az álcája se jó!
Ugyanis ez, az általam olvasott könyvek közül minden idők legcsapnivalóbb olvasmánya! Akció – annak ellenére, hogy ez egy kalandregény – semmi, a karakterek gyengék és kiszámíthatóak, és pontosan 40 oldalba telt, míg kitaláltam, hova fog vezetni a két főszereplő lelki önmarcangolása, szóval – cselekmény híján – még lélektani alapon sem kell semmiféle fordulattól tartani. A könyv egy nagy rakás időhúzás, és annyira érződik rajta az izzadságszag, ahogy próbálta elérni a minimum vastagságot, de így tartalom híján csak küszködött a saját hosszával. Aztán volt egy pont, ahol valahogy megbékéltem vele, ugyanis a könyv akkor már maga is elkezdett olyan nevetséges szituációkat alkotni, ami konkrétan saját magán röhög. Például mikor Raziel nem akar megtanulni lőni:

Vagy mikor már majdnem történik valami:
Vagy mikor elszabadul Belader és az angyalkánk között a szerelem megállíthatatlan tüze:








Szóval körülbelül ennyi az össz cselekményünk, térjünk rá a karakterekre!

Tommy, a gyermeki naivitás képviselője, aki vigyorogva megy bele egy démonidézésbe, mert hát mi baja is eshetne? Azon kívül, hogy szétégett, meghalt, majd újjáéledt meztelenül egy börtöncellában, valóban minden oké. Jobban már nem is lehetne. Igazság szerint amikor fennáll a szükség egy lelkes önként jelentkezőért, és Tommy ehhez a jelentős szerephez jut, bárki más a helyében lehetett volna. Viszont  ötoldalnyi tartalmat hozzá tudott tenni a sztorihoz, amikor is tisztázta Kendrával a régi szerelmi kapcsolatát. Szóval Tommy jelenléte nem szükségszerű, de magával hozott pár sablonmondatot, így átment az alacsony igényű ellenőrzőkapun, és feltűnhetett a könyvben, aminek megint csak egy kihagyott lehetőség és egy színes fantasy-jelenet lett az áldozata a romantika oltárán.
Kendráról a következő idézet nyújt pontos leírást: „Akadnak olyan angyalok, akik embernek születnek, mégsem veszi őket észre senki.” Rá ez tökéletesen illik, egy önzetlen, elfogadó, de mégis emberi karakter, neki is megvannak a hibái, és igazából benne is sokkal több a potenciál, mint Razielben.
A Halál (vagy, jó, oké, legyen Összegző) az egyetlen olyan karakter, aki a maga kidolgozatlanságában és semmilyenségében, de ellentmond a személye körül kialakult sztereotípiának. Attól, aki elviszi a lelkünket, nem vártunk volna sem jó tanácsokat, sem már-már atyai vigasztalást, ami támaszt nyújt a gyászban. Ő se tesz hozzá semmit a cselekményhez, legalább ellentmond a könyvnek… annak ellenére, hogy ő is benne van.
Uriel már majdnem több mint egy karaktervázlat karaktervázlata, és ő az egyetlen, aki valóban hozzáadott valamiféle misztikumot a történethez. Ő az, aki szerintem röhög magában azon, hogy hülyékkel van körülvéve. Hiányos személyisége egyben a legnagyobb erőssége is, hisz látszólag pontosan tudja, hogy mit csinál, úgy tűnik, a főszereplőink mellett áll, és őket támogatja, de az eszközei erősen megkérdőjelezhetők, és így esélytelen kikövetkeztetni, mik is a motivációi, mi lehet a valódi célja. Nagyon sok mindent lehetett volna kezdeni vele is.
Belader, az emberből lett démon háta mögött egy nagyon is viszontagságos életút áll, és esküszöm, az ő élettörténete volt az egyetlen érdekfeszítő eseménysor a könyvben, és nagyon nagy kár, hogy csak elbeszélés szintjén jelent meg a cselekményben, mert így igazság szerint nem sok haszna volt. Az élettörténete mélyre hatoló, emberi tragédiája egy olyan színt kölcsönöz neki, ami szerintem nagyon érdekessé tehette volna a karaktert, ha az írónő végre felismerte volna, mire érdemes hangsúlyt fektetnie a sztorivezetése alatt, mert ugyanis így ebből sem lett semmi. Ha a könyv a démon szemszögéből íródna, merem állítani, hogy sokkal jobb lett volna. Szólhatott volna amellett is a regény arról, amiről most szól (semmiről), de megvillanthatta volna Belader emlékeit és fájdalmát, a lánya miatt érzett bűntudatát, sőt, mivel Belader egy szociálisan sokkal érzékenyebb lény, mint az angyalkánk, teret engedhetett volna a sztori (ha már úgysem halad semerre) Kendra kisebbségi komplexusának.
Ehelyett megkaptuk Razielt, ezt a több sebből vérző katasztrófát, akinek viselkedését a többi karakter próbálja kompenzálni, de sajnos eredménytelenül, így Raziel igazából soha nem kerül ki a látószögünkből. (1) mert a mellékszereplő-gárda bár rengeteg lehetőséget tartogat magába, pont az az oldaluk nincs kidolgozva és (2) mert emellett Raziel meg túlságosan is részletes, és szó szerint minden róla szól. Elpusztul a Föld? Oké, akkor tárgyaljunk arról, Raziel szerint milyen igazságtalanul bántak el vele. Nyakunkon a rendőrség és a lehető leggyorsabban olajra kéne lépni? Ez egy remek alkalom arra, hogy azon veszekedjünk, miért is bántotta Raziel kis lelkét az a póló. Értem én, Belader megpróbált kedves lenni, de mivel démon, ezért nem tud (ez is egy mennyire rossz üzenet…), de ember, prioritások!
És a legkiakasztóbb jelenet: Belader halála. Meghal az a karakter, akiben a könyv minden reménye volt, és basszus még az ő halála is az angyalka hisztiparádéjába fordul át, amit hadd ne részletezzek. Egyetlen jogos gondolat merül fel ebben a részben: mit fog csinálni Raziel Belader nélkül? És bár nyomtatás szerint mindenkinek az a véleménye, hogy tutin megoldja majd a dolgokat, én kivételesen és először és utoljára, de szilárdan…Raziellel értek egyet. Semmire sem fog menni a démon nélkül. Bár ezt sajnos nem tudjuk meg, mert Belader nem sokáig marad halott, így Razielnek esélye sincs igazolnia a saját önállótlanságát, de az is elég sokat elárul róla, hogy ott van pár órányi gyaloglással a céltól, miközben a csúnya bácsik már tenyérdörzsölve visszaszámolnak az emberiség pusztulásáig, és azt tervezi, hogy visszamegy Kendrához beszélgetni. Minden ott van nála, a térkép, az irány, a lehetőség, minden passzol, leszámítva azt, hogy egy önmarcangoló, cselekvésképtelen főszereplőnk van. Aztán kiderül, hogy valójában már a könyv első pillanatától kezdve ott volt a megoldás a szemük előtt (és akkor nem lett volna könyv), Belader feltámad, és megvillantják nekünk, mennyire ijesztő is a Lucifer mint márkanév. Magyarán a könyv észrevette, hogy egész eddig semmit nem tudott felmutatni, és megpróbált valami cselekményt az utolsó két (!) oldalba belesűríteni. Szeretnék túlozni, de nem tudok!
És jogosan kérdezhetitek, hogy „jó, de akkor mi történt a könyv másik 294 oldalán?” Raziel. Raziel történik.
Razielnek kb. 30 különböző személyiségét ismertük meg a könyv során, de mind egytől egyig ugyanolyan idegesítő. Van az önmarcangoló, van a szomorú, van a sértett, a makacs, a kisebbségi komplexusos, a logikátlan, és a hisztis Raziel. Az exangyal a fülszöveghez hűen felfedezi magában a féltő barátot és az esendő embert ugyan, és meg is marad ebben az énközpontú állapotban. De az elszánt harcos csak akkor jött elő belőle, mikor az idegeimmel játszott, azt viszont, el kell ismerni, kitartóan csinálta. Raziel minden, amit nem várnánk el egy főszereplőtől, és legrosszabb hősnő, akit valaha láttam. Mikor belekerül új testébe, elvesztette az angyalként megszokott erejét – de valóban az a két szárny jelenti az erőt? Ezért tiszteljük az angyalokat, a hősöket? Ha Raziel valóban erős lenne, akkor majd’ egy évnyi föld tartózkodást felhasználhatta volna arra, hogy megpróbálja kideríteni, miért került ide, mit követett el, de ehelyett csak azt látjuk, hogy biztos benne, Isten bűnösnek találta, ezért dobta ki, szóval helló, önsajnálat. Feladta, ez van. Azzal, hogy elvesztette a szárnyait, úgy látszik elveszett belőle minden, ami értékelhető. Miután „elkezdték keresni a könyvet”, van egy konkrét jelenet, amiben arról siránkozik, hogy mikor kapott ő ekkora felelősséget, és hogy ő ezt nem bírja! Mert arkangyal korában aztán tényleg nem volt ideje hozzászoknia az alatt a pár százezer év alatt a felelősséghez. Csak az emberiség volt rábízva, de nem, ő most találkozott a felelősség fogalmával először! Na ne. Ezek szerint ha nincsenek szárnyak, akkor nincs semmi már sem. Nincs benne küzdőerő, sem erős elvei, sem személyisége nincs, nem képvisel semmi jót, legfeljebb névleges pozitívumokat és egy nagy kalap előítéletet, ahogy azt már fentebb kitárgyaltuk. Száz szónak is egy a vége, nincs miért felnézünk rá. Nem alkalmas hősnek.
„Megérdemelnék egy jó erős vállon veregetést, vagy inkább két nagy pofont.”
Igazad van, Raziel.
A könyv első… hát, őgy 90%-ában szóval semmi nem történik Raziel nyavalygásán kívül, és azt, hogy a szereplőgárda – Uriel kivételével – mennyire odavan érte. Hát, ahogy mondani szokás, kinek mi. De akkor a könyv végre ráébred, hogy baromira nem azt csinálja senki sem, amit kéne neki, megszólal, hogy most aztán dologra, mert most jönnek az igazi izgalmak, és mennyire epic lesz minden… Aha. Epic fail. Mert pár oldallal később már megint ott vagyunk, hogy „férjhez akarok menni, hagyjuk a csudába a könyvet, a Földet meg bízzuk Isten jóindulatára.” Azaz: NE TEGYÉL SEMMIT, HANEM VÁRJ, AMÍG MÁS MEGTESZI HELYETTED! Motiváló lenne, ha egy oroszlánfóka-családnak mesélnék! Semmit nem tudunk meg a Tudás Könyvéről, amit max két pillanatig keresnek, és az se nagy kunszt, mert konkrétan tudják, hova kell menniük, szóval magában az alapszituációban, ha volt is potenciál, a kivitelezés azt is csírájában elfojtotta.
Szóval, ha csak is kizárólag regényként nézzük, akkor is mélyen a középszerű alatt van. Voltak ebben a könyvben annyira jó témák, de kifejtésre csak azok kerültek, amikben zéró a mondanivaló és sok a nyafogás. Cselekvés meg nincs sehol. Razielt nagy feladatra választják ki, de ő egyáltalán nem elég ahhoz, hogy fel is érjen a küldetéshez, s nyilván a végén majd sikerülni fog neki (nem úgy néz ki, hogy ez egy apokalipszisregény lesz), de mikor ez megtörténik, hiteltelen lesz. Hacsak nem lesznek itt majd valami óriási jellemfejlődések. Mert, igen – lesz második rész. Alig várom.
***
Összegezve: számtalan kihagyott lehetőség, semmi tartalom, borzalmasan rossz gondolkodásmód, amit a könyv mindenáron rád akar erőszakolni. Nem, nem lettem rajongó. „A rockzene bűn, de Rihannából az élet énekel”-elméletek és társaik. Ha túltetted magad az ízléskritizálás tényén, igazából már csak nevetni tudsz rajta. És azok a sértő és kritikus megjegyzések, amik időről időre felbukkannak… én nem hiszem, hogy szándékosak lennének. Valljuk be, ez nem egy 3000 IQ-s könyv, ami a tudatalattidra akar hatni, és azon keresztül megváltoztatni, maga, ahogy meg van írva, is inkább csak nevetséges, olyannyira gyenge, hogy nem feltételeznék rosszindulatot a háttérben. Az viszont tény, hogy felelőtlenül bánik a véleményével és a szavakkal.
De ennek ellenére is úgy vettem észre, hogy nagyon sokan szeretik ezt a könyvet. És ahogy olvastam az értékeléseket, nem értem, miért. Mert lehet különböző véleményünk a karakterekről és a történetről, de például a vallásos tematikáról egy szót sem láttam leírva. Nem hiszem el, hogy ez csak nekem tűnt fel…
Nektek mi a véleményetek? Olvastátok már a könyvet? Ha igen, mi a véleményetek róla?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése