Egyetlen hosszú, mégis
életem legeslegjobb irodalomórája!
kiadja: Tilos Az Á Könyvek
oldalszám: 424 oldal, 470
oldal
értékelés a moly.hu-n: 93%, 88%
az én
értékelésem: 5
csillag,
5 csillag
Ez a könyv azoknak szól
– akiknek gyöngybetűkkel teleírt füzetében különböző
színekkel alá vannak húzva a címek, és kiemelő filccel jelölve a megtanulandó
fogalmak
– akik a „kötelező olvasmány” kifejezés elhangzásakor heveny undort éreznek, és azonnal internetes összefoglalások, meg Kötelezők röviden című kiadványok után néznek
– akik nemcsak megtanulják a memoritereket, de hibátlanul is szavalják őket, és közben szépen artikulálnak
- akik a memoriterek magolása közben szitkozódnak, és a költő meg a tanár édesanyját emlegetik
– akik a „kötelező olvasmány” kifejezés elhangzásakor heveny undort éreznek, és azonnal internetes összefoglalások, meg Kötelezők röviden című kiadványok után néznek
– akik nemcsak megtanulják a memoritereket, de hibátlanul is szavalják őket, és közben szépen artikulálnak
- akik a memoriterek magolása közben szitkozódnak, és a költő meg a tanár édesanyját emlegetik
Nényei Pál középiskolai tanár és drámaíró épp az irodalom
történetét írja: kamaszoknak! De nemcsak azoknak, akiknek már eddig is fontosak
voltak a regények, versek színművek. Sőt, nem is csak kamaszoknak, hanem
bárkinek! A szerző szerint ugyanis az irodalom nem tantárgy, hanem az, amitől,
ember az ember. A jó tanulók persze használhatják „segédtankönyvként” is, a
többiek viszont csak élvezzék a könyv humorát, és nézzenek menő és életbe vágó
dologként az irodalomra!
Hogy én és az irodalom? So so. Életrajzokat és verselemzéseket
magolni mindig is utáltam, a memoriterek voltak a halálom – viszont a
jegyzeteim mindig kifogástalanok voltak, és hiába igyekeztem titkolni, nekem
mindig felcsillant a szemem, ha azt mondták, hogy ekkorra és ekorra ezt és ezt
kell elolvasni. Az irodalom érdekelt, de túlzás az, hogy odáig lettem volna
érte. És most?
„A klasszikusok
közé azok a könyvek tartoznak, amelyekről rendszerint azt halljuk: >>Éppen
most olvasom újra…<<, és sohasem azt, hogy >>Éppen most olvasom…<<” – Italo Calvino: Olaszok, olvassatok klasszikusokat!
Mielőtt elhatároztam, hogy belevágok ebbe a sorozatba, csak jókat
hallottam róla. Már a címe is egy lehengerlő tartalommal kecsegtetett (remélem,
mindenkinek feltűnt benne a Star Wars-os utalás), a borító szerintem nagyon
menő, és a fülszöveget illetve az előszót olvasva már biztos lehettem benne,
hogy én ezt a könyvet nagyon csípni fogom.
Ahogy azt már mindenki sejtheti, itt nem másról, hanem az
irodalomról lesz szó. A kilencedikes irodalomanyaggal, az irodalom
születésével, az antikvitással, az ókori görögökkel és rómaiakkal foglalkozik
az első rész, és így halad végig időrendben a tananyagon, át a Biblián, a
középkoron és Dantén. Csakhogy! Ez a könyv nem egy tanár! És az olvasása nem
egy tanóra! Meg sem kísérli azt, hogy a fejedbe verje, beléd sulykolja a sok
okosságot az Odüsszeiáról vagy Homéroszról vagy a Pokol kapujáról, hanem csak
meg akarja veled értetni. Nem előad – mesél!
Tetszett, hogy egészen máshogy közelíti meg az irodalom tanítását,
sőt, amint már írtam, nem is a tanítás, hanem a megértetés az elsődleges célja.
Nem alkot újat, de újszerűen értelmezi a régit. Mai példákat hoz az elmúlt
korok könnyebb megragadására (valóban elmúltak?), összefüggéseket tár fel, és
egyszerűen csak hagyja, hogy az ismeretek észrevétlenül váljanak a tieddé. Rátapint
a lényegre, de nem szájba rágja azt, humoros, de nem bagatellizál el semmit. Nényei
Pál írásán látszik, hogy érti, szereti és maga is otthon van az irodalomban,
épp emiatt tudja ennyire jól és átéléssel továbbadni. Hiába tananyagot dolgoz
fel, nem tananyagként tálalja, hiába arról olvasunk a könyvében, mint bármely
más tankönyvből, ez az olvasmányos mű szinte beszélget az olvasóval, ahelyett,
hogy száraz lexikális tartalmakkal bombázná az agyát. Persze, fontos az is. Bizonyára.
De nem elsődleges.
„A művészet nem konzervigazságokkal szolgál, hanem
kinyitja az elmét.”
„Ha a görögök sportoltak: az isteneiket ünnepelték.
Ha ettek: az isteneiket ünnepelték. Ha ittak: az isteneiket ünnepelték. És a
nagy rituális ivászatokkal született meg a görög színház.”
Az irodalom visszavág tényleg minden korosztály számára
ajánlott olvasmány. Ha eddig perfekt voltál magyarból? Összegzi a tudást. Ha a
magasságos csokiscsiga sem tudott eddig rávenni az irodalomtanulásra? Akkor ez
a könyv sem fog… a tanulásra legalábbis nem! Hisz éppen ez a lényeg! Ne úgy
gondoljunk az irodalomra, mint valamire, amit be kell magolni. Csak azt kell
megtanulni, ami rajtunk kívül áll, ami még nem a miénk. Az irodalom viszont a
szerves része az életünknek, része nekünk magunknak is. Az irodalom visszavág pontosan tudja, hogy szóljon a diákokhoz, olyan
megvilágításba helyezi ezt az egészet, hogy kortól, nemtől, foglalkozástól, és
ízléstől függetlenül imádni élvezni fogod az irodalomtörténet újramesélését!
„De van egy
izgalmas tanulsága annak a folyamatnak, amint egy domináns kultúra politikai
nagyhatalommá válik: a politikai nagyság kialakulása a kulturális lendület
elvesztésével szokott együtt járni. Az igazi nagyság nem a fegyverek erejében,
a porfelhőben masírozó gyalogságban és a páncélozott nehézlovasságban, a
kőhajító gépekben és az atomfegyverekben, hanem az emberi műveltségben, a
művészetben mutatkozik meg. Aki a nagyságát fegyverekre bízza, elindul a lejtőn
lefelé.”
„Sok könyv annyira
gazdag, és annyira sok mindnet megmozgat bennünk olvasás közben, hogy egy
olvasásra esélyünk sincs minden rétegét és finomságát meglátni és végiggondolni.
És itt nem arról an szó, hogy ha figyelmesebbek lennénk, észrevennénk abban a
műben mindent! A klasszikus művekre hiába figyelünk, akkor sem látjuk meg benne
mindazt, ami bennük van. Mert a klasszikus művekben talán nincs is benne
minden, hanem gyakran csak lehetőséget adnak arra, hogy beléjük olvassuk,
baléjük lássuk azt, ami mi vagyunk.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése