Látogatók

Sziasztok!

Örülök, hogy itt vagytok!
Remélem, kedvet tudok csinálni nektek az olvasáshoz, filmekhez, a színházhoz, és a koreai popkultúrához, s hogy tetszeni fognak a bejegyzéseim. Fontos számomra, hogy ti, akik az oldalon jártok, ne csak egy arctalan tömeg legyetek. Az oldal tényleg naplószerű, már olyan tekintetben véve, hogy tényleg az őszinte benyomásaimat írom le. Örülnék, hogy ha ti is részt vennétek benne, írnátok egy kommentet vagy e-mailt bármikor, ha egy téma felkeltette az érdeklődéseteket, ha egyetértesz velem, ha nem értesz egyet velem, ha tetszik az oldal, ha nem tetszik, ha észrevételed van, kérdésed, ötleted, kívánságod, hogy miről legyen még szó, plusz a ti ajánlásaitokra is kíváncsi vagyok. Erre nem azért van szükség, hogy növelje a statisztikai adatokat, hanem hogy élettel telivé váljon a blog, s hogy alapvetően egy kommunikatív közösséget alkothassunk, akiket a könyvek hoznak össze. Ha kritizálni akarsz, azt is megteheted, csak arra kérlek, legyen valami használható alapja, hogy javíthassak ott, ahol kell. Az utálkozókkal nagyon nem tudok mit csinálni. A maximum, amire képes vagyok, hogy felhőtlen időtöltést kívánok!

2018. július 5., csütörtök

Félelempszichológia stb. stb. - Josh Malerman: Madarak a dobozban


Magamtól szerintem soha az életben nem olvastam volna el ezt a könyvet, ugyanis minden, amit tudtam róla az az, hogy létezik. Aztán beiratkoztam a KMT-be (https://moly.hu/kihivasok/kmt-konyvmolytanoda-1-evfolyam) és megkaptam ezt a regényt is mint kötelező olvasmányt. Lássuk, hogy boldogultam vele.
műfaj: horror, disztópia, misztikus, posztapokaliptikus, sci-fi, thriller
kiadja: Fumax
oldalszám: 262
értékelés a moly.hu-n: 88%
az én értékelésem: 3 csillag
Valami rémisztő dolog garázdálkodik odakint, amire nem szabad ránézni. Egyetlen pillantás elég ahhoz, hogy az ember őrült, kegyetlen gyilkossá váljon. Senki sem tudja, mi az, és honnan jött.
A szörnyűséges hírek egyre gyakoribbá válnak. Majd a tévé elsötétül, a rádió elhallgat, és az internet is összeomlik. A telefonok elnémulnak. Az ablakon pedig nem lehet kinézni többé.
Mára csak maréknyi túlélő maradt, köztük Malorie két gyermekével, akiket az egyetlen lehetséges módon nevel: a négy fal között. A folyóparti, elhagyatott ház ajtaja zárva, a függönyök behúzva, az ablakokra matracok szögelve.
Egyetlen esélyük, hogy elmenekülnek egy másik helyre, ahol talán biztonságban lehetnek. De az előttük álló út elrettentő: harminc kilométer a folyón, egy evezős csónakban bekötött szemmel! Csak Malorie találékonyságára és a gyerekek éles hallására támaszkodhatnak. Egyetlen rossz döntés is végzetessé válhat. És valami követi őket. De vajon ember, állat vagy szörnyeteg?
Josh Malerman lélegzetelállító debütálása egy letehetetlen, rémisztő és lebilincselő panoráma egy sarkaiból kifordult világról.
Egy nap alatt olvastam ki, mert jó. És egy nap alatt olvastam ki, mert nem jó.
Először is: imádom a témáját és a világ(le)építését. Egy láthatatlan ellenség inváziója, ami bizalmatlanságot és rettegést szül, és erre alapozza meg az anarchiát. Ne mondjátok, hogy nem zseniális!
Szerintem ennek a könyvnek a célja egy életérzés bemutatása, ami itt jelen esetben a félelem. Félelem a sötéttől, az ismeretlentől és önmagunktól. És ilyen téren brillírozik a könyv! Jó alapanyagokhoz nyúl, amiket aztán tényleg jól mutat be, az alaphelyzet kivitelezését a témához szabja, s a félelem fogalomkörében pont annyit tesz a könyv, amennyit tennie kell. A könyv elejétől belém költözött egy kis szorongás, majd ahogy haladunk előre mindkét idősíkon, ez az érzés úgy fokozódott bennem rettegéssé. Szóval tapsvihar és virág az öltözőbe!
Viszont az a szomorú helyzet, hogy ezzel ki is fogytam a pozitívumokból. Mert abban a pillanatban, hogy a leírásoknak nem hangulatfestő szerepük lett, egyszerűen elvérzett a könyv. Először is a karakterek: véregyszerűek. Vannak, mert egy regénybe kellenek fő- és mellékszereplők, de őszintén szólva én nem érzem azt, hogy bármit is hozzátettek volna a könyv világához. Szegények olyan szinten kétdimenziósak, hogy nem vagyunk képesek izgulni értük, minden érzelem, amit a karakterei révén képes kicsikarni a könyv az olvasóból, pusztán szituációból adódó. Együtt érzünk az egyedülálló várandós nővel, aki ilyen körülmények között kényszerül világra hozni a gyermekét, de nem érzünk együtt Malorie-val. Megértjük a lányát elvesztő és gyászoló édesapát, de nem értjük meg Tomot. Ha a szereplőknek nem lenne olyan múltjuk, illetve olyan körülményeik, amilyenek, abszolút nem váltanának ki semmi empátiát az olvasóból.
Ám így, hogy nagyjából köréjük épül az egész könyv, nagyon nem tud semmi se történni.
Nem igazán tudom eldönteni például, hogy jó ötlet volt-e Josh Malerman-tól a váltott idejű eseménytolás. Vannak esetek, ahol a jelen és a múlt párhuzamos megismerése szükséges, de itt számomra érthetetlen volt, miért ehhez az eszközhöz nyúltak. Nem zavaró, nem rossz, nem jó, csak fura.
Emellett a könyv küzd a saját hosszával és témájával, csak míg a témával folytatott csatát magasan nyerte, addig annyira görcsösen akart még valamit, hogy az pont az ellenkezőjébe fordult át. Mikor ugyanis nem érzeteket kell ábrázolnia a történetnek, jönnek a semmitmondó tőmondatok és a teljes tartalmatlanság. És ezeket az űröket kellett volna feltölteni jellemfejlődéssel, akcióval, drámával, humorral, igazából bármivel, tartalommal, ami megadja még azt a színt és egyediséget a könyvnek, ami hiányzik belőle. Mert tagadhatatlan, hogy a félelem pszichológiáját maradéktalanul átadja. Megismerés, tagadás, szorongás, kételkedés, félelem, elfogadás, pánik, rettegés – oltári nagy királyság! Tehát a szituációkkal és érzetekkel nagyon jól operál az író, ezt nem lehet elvenni tőle. Ami itt hiba, az a konkretizálás, illetve annak a hiánya. Hiányoznak belőle azok a konkrétumok, jellemek, amitől a szereplőkkel együtt és a szereplőkért tudunk izgulni. És emiatt van az, hogy ami a könyvnek a legnagyobb erőssége, az egyben a legnagyobb gyengesége. Annyira arra az egyfajta érzelemre koncentrált, annyira azt tűzte ki céljául, hogy nem maradt kapacitása a saját karakterének és sokoldalúságának kialakítására.
***
Nézzétek, a Madarak a dobozban szerintem megér egy próbát, de ha úgy döntötök, nem olvassátok el, akkor sem maradtok ki semmiből. Egynapos kikapcsolódásnak és borzongásnak tökéletes, az érzelemábrázolása pedig tagadhatatlanul zseniális és filmbeillő. Összességében egy hiányos, de pozitív élmény.
„Igen, valóban jól felkészítette őket. Ennek ellenére ez nem túl kellemes gondolat. A gyerekek felkészítése azt jelentette, hogy sikerült úgy rájuk ijesztenie, hogy minden körülmények közt engedelmeskednek neki.”
„Azt mondták nekik, hogy megőrülnek, ha nem így tesznek. Így hát meg is őrülnek.”
SPOILER!
Még valami: a vége. Amiről nem igazán tudom, mit gondoljak. Először is: Gary gondolatai és véleménye nagyon elgondolkodtató, és korántsem lezárt. Másodszor: nem tudjuk meg, pontosan mik is azok a lények. Ami szerintem nagyon jó, ha megtudtuk volna, hiteltelenné vált volna az egész regény. Viszont így nem igazán tudunk se igazad adni Gary-nek, se cáfolni őt. Így a gondolat, amit a szereplő révén nyitva hagyott az író, nem kifejthető, bármennyire is szeretné végiggondolni az olvsó. Harmadszor pedig: a menedék. Elérték. De az ottani körülmények közül nagyjából annyit ismerünk meg, hogy minden világos, sok a vak, és van kecskéjük. És ettől nekem egyrészt a vége kissé összecsapottnak érződik, másrészt pedig direkt lezáratlanságnak, tele olyan potenciális kiskapukkal, amiken keresztül egyszer, majd, talán, esetleg az író tudná folytatni a történetet. Meglátjuk. Engem érdekelne egy esetleges második rész…


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése