Egy-két éve valahol
belefutottam egy vitába az egyik közösségi oldalon, ahol többen is azt
fájlalták, hogy a Könyvmolyképző egyre kevesebbet, vagy egyáltalán nem
foglalkozik a többi kiadói sorozatával, csak a Vörös Pöttyös és a Rubin Pöttyös
széria kap minden megjelenési hullámkor (karácsony, könyvfeszt, stb.) új
könyveket. Ettől egyenes út vezetett a fent említett két kiadói sorozat
szapulásához, mint például a VP személytelenné vált, se nem csak fantasy, se
nem csak romantikus, se nem csak vidám.
Van benne egy kis igazság,
na. Én is szívesen olvasnék valami újabb megjelenésű Hard Selectiont, és igen,
ma már én sem tudom, mire számítsak pontosan, amikor Vörös Pöttyös könyvet
választok. De ez nem feltétlenül baj, sőt nekem kifejezetten tetszik, hogy a VP
mindig tele van meglepetésekkel. Nem nevezném személytelennek, sokkal inkább
sokszínűnek.
És az se igaz, hogy nincs olyan
összekötő kapocs, ami minden VP-könyvben közös. Vörös Pöttyös =azok a
fiataloknak (is) szóló könyvek és regények, amelyeknek relatíve a legtöbb esélyük
van arra, hogy behúzzák a fiatalokat az olvasás világába. És mivel ez a korosztály,
a gyerekek és a fiatalok fogyasztói társadalmunk legjobban targetelhető
célközönsége, a Vörös Pöttyös könyvek sorozatgyártásával a kiadó rengeteget tud
keresni.
Hasonló a helyzet a rubinnal
jelzett regényekkel is. A világ szünet nélkül változik körülöttünk, de azért
néhány dolog ugyanaz marad: a világon mindig lesz, kaja, pia, szex!
szerelem. Ez utóbbi épp ezért egy népszerű téma, ergo rengeteg a romantikus
regény, mégsem szűnik meg rájuk a kereslet.
Szóval egyszerűen jobban
megéri az olyan típusú könyvekkel foglalkozni, amelyeknél úgymond biztos a
siker. Ez nem valami átverés, vagy ilyesmi, ez erről szól. A kiadó keresni
akar, az olvasó meg olvasni. Hát valahogy csak meg tudtok egyezni!
Ezt le akartam írni, mielőtt
rátérünk a mai könyvünkre. Lényegében semmi kapcsolat nincs a két téma között
azon kívül, hogy a Vastündérek 1.
része is VP, de ez a netes vita már egy ideje ott motoszkál a fejemben, szóval muszáj
volt valahogy kilökni onnan.
----
kiadja: Könyvmolyképző Kiadó
borító: talán az egyik
legszebb, amit életemben láttam
oldalszám: 372
kedvenc karakter: a macska
értékelés a moly.hu-n: 84%
az én
értékelésem: 3 csillag
A nevem Meghan Chase.
Kevesebb, mint 24 óra múlva betöltöm a 16-ot. Számtalan történetet, dalt és költeményt írtak erről a csodálatos életkorról, amikor egy lány rátalál az igaz szerelemre, a csillagok csakis neki ragyognak, és a szőke herceg elgaloppozik vele a naplementébe.
Nem hiszem, hogy velem is így fog történni.
Kevesebb, mint 24 óra múlva betöltöm a 16-ot. Számtalan történetet, dalt és költeményt írtak erről a csodálatos életkorról, amikor egy lány rátalál az igaz szerelemre, a csillagok csakis neki ragyognak, és a szőke herceg elgaloppozik vele a naplementébe.
Nem hiszem, hogy velem is így fog történni.
Meghan Chase-re titkokkal teli sors vár – olyan, amit még
kigondolni sem tudott volna.
Valami furcsa mindig volt Meghan életében; már hatéves kora óta, amikor édesapja eltűnt a szeme elől. Az iskolában sem tudott teljesen beilleszkedni… és otthon sem.
Amikor egy gyanús idegen kezdi távolról figyelni, és tréfakedvelő legjobb barátja egyszeriben a védelmezőjévé válik, Meghan érzi, hogy minden meg fog változni, amit csak ismer.
De a valóságot álmában sem tudta volna elképzelni – hogy ő egy mesebeli Tündérkirály lánya, és egyben tehetetlen báb egy öldöklő háborúban. De idővel kiderül, mire hajlandó azért, hogy megmentsen valakit, akit szeret, vagy hogy útját állja egy rejtelmes gonosznak, akivel egyetlen tündér sem mer szembenézni… és hogy megtalálja-e a szerelmet egy ifjú herceggel, aki szívesebben látná őt holtan, semhogy közel engedje jeges szívéhez.
Valami furcsa mindig volt Meghan életében; már hatéves kora óta, amikor édesapja eltűnt a szeme elől. Az iskolában sem tudott teljesen beilleszkedni… és otthon sem.
Amikor egy gyanús idegen kezdi távolról figyelni, és tréfakedvelő legjobb barátja egyszeriben a védelmezőjévé válik, Meghan érzi, hogy minden meg fog változni, amit csak ismer.
De a valóságot álmában sem tudta volna elképzelni – hogy ő egy mesebeli Tündérkirály lánya, és egyben tehetetlen báb egy öldöklő háborúban. De idővel kiderül, mire hajlandó azért, hogy megmentsen valakit, akit szeret, vagy hogy útját állja egy rejtelmes gonosznak, akivel egyetlen tündér sem mer szembenézni… és hogy megtalálja-e a szerelmet egy ifjú herceggel, aki szívesebben látná őt holtan, semhogy közel engedje jeges szívéhez.
Egy dolog volt, ami rávett
az olvasására. A borító. Komolyan semmit sem tudtam a regényről, se azt, hogy
tündérek vannak benne, még a címét se néztem meg, egyszerűen csak haladtam a
könyvtár polcai között, és amikor elértem ehhez, hogy „á, igen, ez az a borító”,
kikölcsönöztem. Nekem felszínességből egy ötös, a borítótervező(k)nek pedig
sürgős fizuemelés, és még több megbízás!
Kár, hogy csak a borító az,
amivel maradéktalanul meg vagyok elégedve. Magával a könyvvel már akadtak
bajok.
Először is, ahogy haladtunk
előre a könyvben, a könyv valahogy nem haladt velünk. Állt a cselekmény. Meghan
elindul egy tervvel, aztán menet közben minden összejön, és valahogy nem jutunk
sehogyan sem egyről a kettőre. És ha mégis, akkor is visszalépünk kettőt. Mint
a rákok. Például itt ez a jelenet, amikor Meghan és csapata (vagy a csapat és a
Meghanjuk, aki megy utánuk) végre eljut a Tél Udvarába, mire pár oldallal
később kiderül, hogy mehetnek is vissza az emberek világába. Vagy amikor random
helyekről random lények ugornak elő, hogy megegyék a karaktereket, vagy
egymást. Nem egyszer, nagyon sokszor. Az egész könyv tele volt ilyen igazából
felesleges, semmire se kifutó epizóddal. Nem tudom, mi motiválta anno az
írónőt, talán hogy meglegyen a 300 oldal, vagy valami ilyesmi, de időhúzás
helyett a továbbiakban javasolnám a tartalmat. Eddig sok írónak bevált.
Aztán ahogy olvastam tovább
úgy vált világossá, hogy itt komolyabb probléma is van, legalábbis számomra egy
érzékenyebb ponton is vannak hiányosságai a könyvnek. A szereplők furák. Nem
úgy értem, hogy mások, mint az átlag, vagy ilyesmi, egyszerűen… valahogy
rosszul vannak összerakva, és emiatt egyáltalán nem illenek bele a szerepükbe.
Itt van például rögtön a főszereplőnk, Meghan. Akinek ugye meg kell mentenie az
öccsét, akinek a leleményességére kéne támaszkodnia a folytonos menekülés
közben, aki mind mint halandó a tündérvilágban, mind mint királyi sarj, állandó
célpontot jelent ebben a merőben új környezetben. És aki mindezek érdekében
annyit tesz, hogy néha ácsorog, néha hátrál, vagy sikít, vagy követi a
többieket, vagy alszik, amíg a többiek kitalálnak valamit, vagy sok kicsi
valami ráugrik/elkapja és összevissza karmolja, vagy elcsúszik/elesik=megbotlik
valamiben, és rázuhan Ash-re. E két utóbbit minimum 4-5-ször.
Meg persze ott vannak a
nyers hülyeségek is:
Miért íjat csináltak a Boszorkányfából? Miért nem valami olyat, amit
egynél többször is lehet használni. Teszem azt, mi volt a baj a karddal??
Meg Oberon úgy védi a lányát, hogy bedugja a konyhába? Illetve, hagyja,
hogy mások bedugják a konyhába? Nem hallott még a konyhai balesetekről?
De ami legjobban összezavart,
az a felépített (?) világ koncepciója. A Tündérvilág ugye az álmok és a
fantázia világa, amit voltaképpen mi, emberek hozunk létre. Ez az alap, ami
nekem tulajdonképpen nagyon tetszik. Viszont így, ezzel az alappal a fő konfliktus,
miszerint a Tündérbirodalom szép lassan pusztulásnak indult az emberi
technológia fejlődése miatt, teljesen értelmetlenné válik.
Először is, nem pusztul ez a
dimenzió, hanem változik. Adott az egyelőre még létező, idilli, varázslatos
világ tündérekkel meg napfénnyel meg nyárral, ahogy azt kell, de ahol nem
mellesleg mindenki felzabálja a másikat. És adott a valóság, ami… hát, a
valóság. Tudjuk, milyen. Az első táplálkozik a másodikból, a szerint alakul,
ahogyan az embere álmai, gondolatai változnak. A Tündérvilág egy rugalmas
dimenzió, és mivel a világunk folyamatosan változik, törvényszerű, hogy ennek
is kell. Tehát akkor mi a baj a vastündérekkel?
![]() |
forrás: Pinterest |
Azt a rész értem, hogy ennek
az egésznek az lenne az üzenete, hogy túlságosan el vagyunk merülve a
technológiába, hogy ideje lenne felnéznünk az okos telefonjainkból, és nyitni a
természet meg a mesék felé stb., és ezt nem is vitatom, ilyen téren a regénynek
teljesen igaza van, húzzatok ki focizni, meg vadásszatok drágakövekre a homokozóban,
amik igazából kavicsok. Nincs az üzenettel semmiféle baj. Nekem csak ezzel az
egy konkrét világépítéssel van problémám, mert elképesztően ellentmondásos.
A Tündérvilágban elvileg
mindenki hallhatatlan, de gyakorlatilag csak addig élnek, míg az emberek
törődnek velük. A technológia szülte álmok hatására új lények jelentek meg a
dimenzióban, ami nem szükségszerűen jelenti a korábbiak pusztulását. Ha hiszünk
a könyvnek, és tényleg minden fantáziálásból és álomból születik egy tündér,
egy hely, vagy egy valami, akkor az az emberiség népességének számát tekintve
napi többszázezer új dolgot jelent. Hogy lehet, hogy a tündérek még nem szoktak
hozzá a változáshoz, amikor az naponta megtörténik? És a vastündérek miért
mások, mint a többi lény, ha egyszer ugyanúgy jönnek létre? Egyáltalán, hogy
lehet a vastündéreket felelőssé tenni bármi miatt is, mikor elméletileg –
ismétlem, elméletileg! – minden, ami végbemegy a Tündérvilágban, a valóság
történéseinek van alárendelve? Szóval, ha már mindenképp bajuk van a
vastündérekkel, miért így fogtak hozzá a kiirtásukhoz? Semmi értelme a Tündérbirodalomban
orvosolni a problémát, ha a kiváltó ok az emberek világában van, és ha az
gerjeszti a másikban kialakult szituációt! Legyőztétek a Masina királyt? Jó,
majd jön egy másik. Ügyesen megoldottátok a semmit, gratulálok.
És végül: baj, ha nem tudok
egy olyan világ miatt aggódni, ami ugyan szép meg csillog, de minden és
mindenki eszi egymást?
Egy tényező van, ami
tulajdonképpen tetszik ezzel a világgal kapcsolatban. Egy idő után már annyira
ésszerűtlenné és összevisszává vált az egész, hogy az már inkább bájos volt,
mint bosszantó. Meg egyedi, mert erre a káoszra nem sok más regény képes. Igaz,
ehhez túl kellett tennem magam pár dolgon. De az olvasás pillanatában volt,
hogy viccesnek és valahogy elragadónak találtam azt a bizonytalanságot, ahogy a
világ nem tudja magáról, milyennek is akar megíródni. Egyszerre van állandó
veszélyérzet a tündérek birodalmában, de ez az érzés valahogy egyszerre
komolytalan is. És ez a bizarr hatás voltaképp még illene is a tündérekhez,
mint fajhoz.
Tény, hogy nem olyan, mint
más, hasonló alapokkal dolgozó könyvek. Vegyük például a Tündérkrónikákat. Ott egy tündér? MENEKÜLJ!! A Vaskirályban? Ott egy tündér! Menekülj… vagy ne.
Összességében kicsit meg
vagyok lőve ezzel a történettel. Komoly hangvétellel indul, de másodpercek
alatt csap át mesébe, romantikus, de pont annyi szikrázás van benne, mint
amennyit én tudnék létrehozni két faággal (azaz semennyi). Ugye a Vörös Pöttyös
azon kívül, hogy durván ráfüggesz tőle az olvasásra, azért valóban nehezen
definiálható kiadói sorozat. De igazából a Vaskirályra
is nagyjából az jellemző, ami a többi VP-re is. Helyén kezeli azt, hogy a
fiatalok még fiatalok, de nem zárja el előlük a komoly témákat, mert attól,
hogy fiatalok, még nem hülyék. Ebben a könyvben is vannak nagyon jó dolgok. Ott
van a testvéri szeretet, ott van az, hogy elsősorban helyesen kell cselekedned,
nem pedig úgy, ahogy a feljebbvalóid vagy ahogy a hatalom akarja, és a korábban
említett „fontos a természet”-üzenet sem hagyható ki a regény pozitívumai
közül. Sőt, mindez elég ahhoz, hogy elnézzek például olyan fontossági
sorrend-torzulásokat, mint az életveszély és a „tönkrement az iPod”-stressz
egyenrangúsítása, és ahhoz is, hogy ne zárjam ki a lehetőséget, hogy egyszer
majd a második részt is elolvasom. A technikai részletek viszont, mint a
karakter- vagy a világépítés és a cselekmény logikus vezetése egyszerűen nem
jók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése